Weer thuis :-(

5 april 2016 - Vessem, Nederland

Hola Amigo's!!

Daar zijn we weer! Wat hebben we de laatste weken beleefd;

- 3 dagen verbleven in Banos, waar we o.a de swing at the end of the world hebben bezocht. (Klinkt leuk, maar stelt niets voor!)

- Ork Ork Ork, de Panama hoed komt uit.........? Juist ja! Ecuador! Ten tijden van de bouw van het Panamakanaal hadden de arbeiders bescherming nodig tegen de felle zon. je voelt hem al aankomen, deze hoeden werden in Ecuador gemaakt en in grote getale verscheept naar Panama. De bekende foto uit 1906 waar president Theodore Roosevelt bij het Panamakanaal te zien is met een witte strohoed met zwarte band, zorgde voor wereldwijde bekendheid. Bij de vraag wat voor hoed hij droeg, had Roosevelt geen idee. Omdat hij hem in Panama had gekregen werd het dus al snel een Panamahoed genoemd. Cuenca is de stad waar de bekendste en oudste hoedenweverijen gevestigd zijn. Buiten de hoeden is Cuenca ook een hele leuke stad. Voor ons dus een goede reden een bezoek te brengen.

- Een weekje zon, zee en strand in de kustplaats Canoa

- Walking tour door Quito

- Naar huis gevlogen........

Je leest het goed inderdaad. Na 186 dagen, 85 verschillende bedden, 151 bussen, 73 taxi's, 55 metro's, 45 tuktuks, 30 boten, 23 vliegtuigen, 13 auto's, 12 tricycles, 10 ferry's, 10 fietsen, 7 treinen, 7 motoren, 7 kayakken, 5 kabelbanen, 4 scooters, 1 paard, 1 slee, 1 tube en 64.364 kilometer is er helaas een einde aan onze reis gekomen.

Koude cijfers waar stuk voor stuk mooie, saaie of spannende verhalen achter zitten. Een verzameling verhalen waar we er liever nog veel en veel meer aan toe hadden willen voegen.

Exotische plaatsnamen als Thiruvananthapuram (zonder te oefenen in 1 keer uitspreken), Varanasi, Varkala, Xi'an, Chengdu, Da nang, Hoi An, TayTay, Port Barton, Rivas, Granada, Cartagena, Barranquilla, Palomino en Quito worden het voorlopig weer Vessem, Zaltbommel, Den Bosch en Eindhoven.

Nationale parken met namen als Zhangjiajie, Jiuzhaigou, Miraflores, Tatacoa en Galapagos klinken toch net even iets mooier of spannender dan 'de Kempen' of 'de Loonse en Drunense duinen'.

In plaats van op zoek te gaan naar een slaapplaats bij hostel Moustache, El Zopilote, Cocobamboo en Hakuna Matata blijven wij voorlopig in ons eigen bed slapen aan de Vondereind.

De gerechten Thali, Rogan josh, Jalfrezi, Pekingeend, Bun bo nam bo, Pho, Adobo, Vaho, Gallo Pinto worden ingewisseld voor Boerenkool met worst en andijvie stamppot. Alhoewel we hier natuurlijk de landen weer even in huis kunnen halen! Zeker na een bezoek aan de plaatselijke Toko.

En wij weten ook heus wel dat Ameland en Terschelling toch net iets minder tropisch zijn dan bijvoorbeeld Palawan, Isla Ometepe of Corn Island. Even wennen zou je zeggen....Juist niet! Aanpassen is iets wat we onze hele reis al hebben gedaan.

Nu we de familie en een deel van de vrienden alweer gezien hebben, en Pauline haar eerste twee werkdagen al achter de rug heeft begint het na welgeteld 4 dagen weer te kriebelen ;-) Dus wie weet....... We houden je op de hoogte!!

Liefs,

Ralph & Pauline

1. Alice Kruisbeek:
    6 april 2016
    Leuk eindverhaal.
    als je met deze manier van leven gezellig en gezond oud kan worden, waarom niet.
    doe vooral alles wat je leuk vind als het mogelijk is.
    Jullie zullen het wel burgerlijk vinden hier in Nederland.
    Succes met wennen, mochten de kriebels te heftig worden en jullie weer op pad gaan dan hoop ik van de schitterende reisverhalen te mogen genieten.

groet
    Alice,