Ecuador en de Galapagos eilanden

14 maart 2016 - Banos, Ecuador

Daar zijn we weer! Zoals we de vorige keer hadden verteld zouden we de grens oversteken van Colombia naar Ecuador. Dit verliep vrij soepeltjes en inmiddels zijn we alweer bijna 2,5 week in Ecuador.

Wat hebben we hier gedaan in 2,5 week?

- Aangezien de busrit van Popayan (Colombia) naar Quito (hoofdstad Ecuador) te lang is om in 1 dag te doen hebben we een tussenstop gemaakt bij het grensplaatsje Ipiales. Vlakbij Ipiales kun je de Las Lajas Basiliek bezoeken. Deze Basiliek is gebouwd over een ravijn en dit zorgt voor een prachtig plaatje!

- We konden het niet laten om ook in Quito weer naar een voetbalwedstrijd te gaan.

- De actieve vulkaan Cotopaxi bezocht. Helaas was er veel bewolking die dag, waardoor we niet de hele vulkaan konden zien.

- Het vulkanische kratermeer Quilotoa bezocht.

De Galapagos Eilanden

Waar Pauline exact 5 jaar geleden haar trip op het laatste moment moest afblazen, was het nu eindelijk zo ver......... De Galapagos eilanden!!!

Door beelden die je thuis wel eens op tv ziet, heb je er (onbewust) torenhoge verwachtingen van. We moeten inderdaad toegeven dat onze verwachtingen meer dan waar gemaakt zijn! Je gaat natuurlijk naar de Galapagos Eilanden vanwege de dieren en je kan er niet omheen, ook al zou je willen!

Het begint al in de haven waar tientallen zeeleeuwen nonchalant op boulevardbankjes liggen of even uitrusten in een van de bootjes die in de haven liggen. Pelikanen, Fregatvogels die rond vliegen en honderden Blauwvoetgenten die in groepen op commando allemaal tegelijk als een pijl het water in schieten om te jagen op vis.....En dat was de haven 'boven water'. Kijk je namelijk vanaf de pier (pas op de pier wel even op dat je niet op een zeeleguaan stapt) het heldere water in, zie je ook hier weer zeeleeuwen. Alleen dan spelend en zwemmend achter elkaar aan. Ze worden vergezeld door vele kleine haaien, scholen met roggen en vele andere soorten vis.

Dit was een korte samenvatting van wat we het eerste uur op de Galapagos gezien hadden...... Dat beloofde dus nog heel wat.

Wij hadden er voor gekozen GEEN cruise te boeken en te gaan 'Island Hoppen'. Dit hebben we gedaan vanuit de 3 hoofdeilanden;

Isla Isabela
- De haven bezocht. Op ieder eiland een aanrader om te bezoeken! Grappig om te zien hoe dieren en mensen hier door elkaar heen leven.

- Op de mountainbike door de 'wetlands' gefietst. Meertjes met flamingo's gezien, mooie stranden waar lavarotsen vol met zeeleguanen liggen, de grootste landschildpad ter wereld die even over steekt en een mooi uitzichtpunt waar je over een groot gedeelte van het groene vulkanische eiland kunt kijken.

- Op diezelfde mountainbike het Turtle Breedingcentre bezocht.

- Perla de Concha. Een snorkelspot vlakbij de haven waar Ralph tussen de zeeleguanen heeft gezwommen en bij Pauline een pinguïn en een zeeleeuw op hoge snelheid voorbij zag schieten. Verder kun je er roggen spotten en met geluk zelfs een schildpad.

- Een dagtour geboekt naar 'Los tunneles'. Je doet 2 snorkelspots aan waar je schildpadden van 2 meter groot ziet (en mee kunt zwemmen), pinguïns door het water ziet schieten, white tip sharks en zeepaardjes ziet zwemmen.

Isla Santa Cruz
- Haven bezocht. Vooral leuk om te zien als de vissersboten net binnen komen en de pelikanen en zeeleeuwen als kleine kinderen staan te smeken om iets lekkers.

- Het Darwin centre bezocht. Museum over de evolutie theorie van Darwin. Helaas zat deze midden in de verbouwing waardoor er niet veel te zien was.

- Een mountainbike gehuurd en ons met de taxi af laten zetten bij 'Las Primicias'. Dit is een leefgebied voor reuze landschildpadden. Voordat we 20 kilometer bergafwaarts richting het dorpje Puerto Ayora fietsten hebben we nog even een tussenstop gemaakt bij de lavatunnels.

- Las Grietas. Een canyon waarin je in kraakhelder water kunt snorkelen. Omdat de scholen al uit waren en er veel lokale kinderen aan het zwemmen waren, hebben we helaas niet veel vis gezien. Maar de setting is al mooi genoeg om even in het koude water te duiken.

-Tortuga Bay. Een groot, breed en hagelwit strand. Ook hier weer veel leguanen, zeeleeuwen en haaien te vinden.

- Santa Fe. Een dagtour die ons wederom naar 2 snorkelspots bracht. De eerste om in een school van letterlijk honderdduizenden (misschien wel een miljoen) vissen te zwemmen. De tweede en misschien wel de leukste spot van allemaal, was een kraakheldere baai waar zeeleeuwen door rotsen beschermd worden tegen grote jagers zoals bijvoorbeeld orca's. DE plaats om jonkies ter wereld te brengen dus! Deze jonkies hebben energie te veel en zwemmen spelenderwijs kris kras door elkaar heen. Ze zijn ook niet bang aangelegd en ook wij moesten eraan geloven! Het was een ervaring om nooit te vergeten dat ze ook met ons wilden spelen/zwemmen!

Isla San Christobal
- De haven/boulevard bezocht. Van de 3 eilanden heeft San Christobal met afstand de meeste zeeleeuwen in de haven. Strandjes, loopbruggen, bankjes en trappen die aan de boulevard liggen zijn allemaal in beslag genomen.

- interpretation centre bezocht. Een soort Museum over het ontstaan van de Galapagos eilanden, de speciale flora en fauna die op het eiland te vinden is en natuurlijk over de evolutie theorie die Darwin op de Galapagos 'bedacht' heeft.

- Snorkelen bij Carola bay. Een baai op zo'n 15min lopen van de boulevard. Hier zie je met snorkelen vele schildpadden in alle formaten, zeeleguanen en met een beetje geluk kon je ook hier weer zwemmen met een zeeleeuw. Maar je kan ook op het strand blijven liggen en kijken naar surfers die meters hoge golven bedwingen.

- La Loberia. Voorheen lagen hier alle zeeleeuwen die nu in de haven en op de boulevard liggen van San Christobal. Door een flinke storm is het, voorheen grote strand, ingekrompen tot een kleiner strandje en zijn bijna alle zeeleeuwen 'verhuisd'. Maar nog steeds prima om een middagje door te brengen.

Inmiddels zijn we weer op het vaste land van Ecuador. Het bergplaatsje Banos wel te verstaan. Een plaats die bekend staat om zijn thermalen baden en vele outdoor activiteiten. Maar daarover later meer...

Hasta Pronto!!

1. Elske:
    14 maart 2016
    Prachtig weer Pauline en Ralph!
    Geniet nog van jullie laatste weken, time flies! xx
  2. Alice Kruisbeek:
    15 maart 2016
    Hoi Pauline en Ralph,

wat een schitterend verhaal weer, mooie foto's
    Het staat zeker op mijn lijstje van verlangens om een keer naar de Galapagos eilanden te gaan.
    Jullie hebben het al achter de rug.
    een levenservaring die niemand van jullie afneemt.

Zonnige groet
    Alice
  3. Mieke:
    20 maart 2016
    Eindelijk kunnen lezen.. te gek weer!! Geniet van de laatste tijd en tot heel snel!! xx