Chengdu, jiuzhaigou en zhangjiajie

17 november 2015 - Yangshuo, China

Na een lange treinrit (16u) hebben we de 1e dag in Chengdu gerelaxt in ons hostel. We hadden een gebroken nacht, dus daar waren we wel even aan toe.

We wilden heel graag naar Chengdu voor 2 dingen; de panda's (Pauline vooral) en naar Jiuzhaigou National Park (NP). Aangezien we het even wat rustiger aan wilden doen, besloten we om de volgende dag in Chengdu te blijven en daarom de Panda's als eerste te doen.

Aangezien Panda's alleen in de ochtend actief zijn en de rest van de dag slapen, ging onze wekker weer om 6.00 uur (het is hard werken op vakantie hoor!). Rond 08.00 uur waren we bij het Panda Breeding Base Center. Zoals jullie wellicht weten, zijn Panda's heel erg kieskeurig bij het kiezen van een partner (net zoals wij trouwens :-) ). Panda's worden met uitsterven bedreigd, omdat ze zich dus moeilijk voortplanten. Dit Panda Breeding Base Center zorgt ervoor dat er wel voortgeplant wordt, waarna de Panda's terug gaan naar een natuurlijk omgeving (of naar Ouwehands dierenpark gaan).  Zoals je zal begrijpen hebben we in dit 'park' genoeg panda's gezien en hadden we het na 2 uur in het park wel weer gezien.In de middag zijn we naar People's Park gegaan. In dit stadspark is het vooral mensen, chinezen dus, kijken! Zo zagen we ze dansen, gymnastieken, mahjong-en, kaarten, tekenen maar vooral heeeeeeeel veeeeeeeeel selfies maken! Had ik trouwens al gezegd dat ze heeeeeeeeeel veeeeeeel selfies maken? Op de terug weg hebben we rondgekeken in de vele shoppingmalls van Chengdu.

In de avond zijn we met enkele andere backpackers naar Bar-street gegaan. De naam verklapt al wat je in deze straat kunt doen. Aangezien we de volgende dag om 7:30 met de bus naar Jiuzhaigou NP(spreek uit als:jie-hoes-hai-gow) vetrokken wilden we het niet te laat maken, maarja......de biertjes smaakten natuurlijk naar meer! Rond 3.30 uur lagen we eindelijk in bed om er 3 uur later weer naast te staan.

Jiuzhaigou NP staat bekend om haar kraakheldere gekleurde meren, watervallen en dat alles in een bergachtige omgeving. Jaarlijks brengen er meer dan 2.000.000 (veul!!) mensen een bezoek aan dit park. Gelukkig was het laagseizoen net aangebroken en was het niet TE druk. De entree fee's in China zijn overal belachelijk hoog, zo ook hier. Zo betaal je voor dit park 220 yuan per persoon (omgerekend 35,00 pp). Daarnaast moet je ook nog een buskaartje kopen a 90 yuan per persoon (omgerekend 15,00 pp) Wij zouden geen echte Nederlanders zijn, als we het niet goedkoper wilden. Zo hadden we van een andere backpacker gehoord dat je alleen een entree-kaartje moet kopen, je kan dan later op de bus stappen want het park is zo groot dat het lopend niet af te leggen is. Buskaartjes worden daarom ook niet gecontroleerd. Het enige nadeel is echter dat je dan het eerste stuk in het park moet lopen (ongeveer 10km). Toen we uitsluitend een entree-kaartje kochten, stonden ze ons dan ook verbaasd aan te kijken. We werden naar een aparte ingang gebracht, waar we konden beginnen aan onze wandeling! Al met al hebben we deze dag ruim 25 kilometer afgelegd en waren blij toen we met de bus richting de uitgang reden! Kortom, een actieve dag in een mooie omgeving. De volgende ochtend weer vroeg in de bus naar Chengdu, waar we nog 1 nachtje verbleven voordat we naar Zhangjiajie (zang-dja-djie). Omdat we even klaar waren met de lange busreizen, kozen we deze keer voor het vliegtuig.

Zhangjiajie NP is beroemd om het mooie landschap dat bestaat uit grote pilaren/bomen van steen. Het gebied was de inspiratie voor het landschap van de film 'Avatar'. De eigenaar van ons hostel had bij aankomst uitgelegd wat de beste route was voor dit park. Ook dit park is nl. weer enorm groot (48 km2). Over deze route zouden we ongeveer 10-11 uur doen. Wederom weer vroeg uit de veren, zodat we rond de klok van 08.00 in het park waren! En ook in dit park was het veel wandelen, trap lopen, wandelen, trap lopen etc. etc. Maar het was het waard! WOW is eigenlijk het enige woord wat we er aan vuil willen maken.

Dan zouden we bijna de Tianmenmountain vergeten! Maar aangezien het heel mistig was hebben we op de berg nagenoeg niks gezien.....