Ni Hao China! - Beijing en Xi'an

10 november 2015 - Zhangjiajie, China

度走在。回水是一個巨大的河網在一個巨大的天然區滿綠油油的稻田和小島嶼。沿海岸和小島嶼生活的人。神奇,看看每天的生活是如何在水中玩耍。回水可以訪問以不同的方式。我們選擇去同一個船屋。這些原本是他們收穫的大米時,曾經使用,但今天是用於通過回水輸送遊客團伙大米的船隻。你讓他們在所有的形狀和小型私人遊艇尺寸(我們有),以超豪華的漂浮酒店,擁有10間客房。在抵達我們認為它簡單地安排遊艇為兩天遊,但我們驚訝的是,這一天,印第安人已獲得一周的假期。我們認為這是一個經常使用的伎倆,哄抬價格,但研究後證明確實是有人接近。換句話說,一切都被訂滿了,如果有什麼事,我們不得不

Iets begrepen van bovenstaande tekst......?? Wij ook niet! Dan heb je een beetje het gevoel waar wij dagelijks tegenaan lopen.

Op onze eerste dag in Beijing wilden we bijvoorbeeld met de metro naar 'de verboden stad'. Maar hoe vraag je aan iemand die geen woord, maar dan ook echt geen woord engels spreekt naar welk station je dan moet? En dat je voor dat station dan graag 2 kaartjes wil? Zelf opzoeken op een kaart zou normaal gesproken een goede optie zijn, maar met leestekens zoals bovenstaand stukje word dat een vrijwel onmogelijke opgave. We waren al op de hoogte van deze taalbarriere en wisten al hoe we het aan moesten pakken; Briefjes laten schrijven! Voordat je de deur uitgaat goed nadenken wat je wil doen, waar naartoe en dit in chineese leestekens op laten schrijven in het hostel. Dit briefje kan je dan weer laten zien aan de bus/taxichauffeur, het loket of aan een voorbijganger als je verdwaalt bent. Zo ook met de verboden stad, onze eerste highlight in China. Een prachtig chinees paleis van waaruit de voormalige keizers, het rijk bestuurde. 's Avonds zijn we naar een night streetfood market gegaan. Een markt waar je de meest bizarre dingen op stokjes kunt eten zoals bijvoorbeeld schorpioen en sprinkhanen.

Je mag China niet verlaten als je de Chinese Muur hebt bezocht, dus op de 2e dag stond de Chinese Muur op het programma! Er zijn meerdere mogelijkheden om de muur te bezoeken, waaronder ook een trektocht van 6KM over de muur vanuit Jinshanling naar Simatai. Op dit gedeelte van de muur zijn er stukken die nog in originele staat verkeren. Daarnaast gaan er minder toeristen naartoe vanwege een lange busrit. Voor ons dus een reden om juist wel te gaan! Met het geluk van een stralende dag aan onze zijde werd het een groot succes! 's Avonds hebben we de dag in stijl afgesloten met (volledige, met kop er nog aan) Peking Eend als diner!

Onze laatste volle dag in Beijing zijn we vroeg naar het 'Summer Palace' gegaan. Ook dit was weer een typisch chinees bouwwerk dat gelegen is midden in een prachtig park. Het is dan ook heerlijk struinen door dit park en genieten van de vele mooie uitzichten. Na de ochtend te hebben doorgebracht in het Summer Palace zijn we in de middag naar de 798 Art Zone gehad. We hadden wel even 'genoeg' van de tempels en het oude China en waren wel toe aan wat afwisseling. Het 798 Art Zone kun je een beetje zien als het Strijp (Eindhoven) van Beijing.

De volgende dag stond in het teken van onze (nacht)treinrit naar Xi'an. Aangezien Chinezen erg van de regeltjes, danwel structuur zijn, moet je ruim een uur van te voren aanwezig zijn op het station. Dat bleek ook op dit treinstation ook maar weer het geval. Bij aankomst op het treinstation moet je bagage eerst door de douane alvorens je het station in mag. Vervolgens moet je in de boarding area wachten totdat je daadwerkelijk mag gaan boarden. Als de hekken open gaan, gaat iedereen netjes in de rij staan en wordt wederom je ticket gecontroleerd. Op het perron aangekomen staat er een 'steward' bij de coupe je op te wachten. Daar controleren ze wederom je kaartje, waarna je vervolgens je gereserveerde bed mag gaan zoeken. Wij hadden voor een hard-sleeper gekozen wat inhoud dat je met 6 personen, voornamelijk Chinezen, in een cabine slaapt. Tijdens de rit komen mensen de hele tijd langs met eten/drinken. Wat viel ons op tijdens onze treinreis? Chinezen eten, eten, eten!! Ze nemen op voorhand al voor een heel weekend eten mee en kopen daarnaast nog wat extraatjes in de trein.

Xi'an lag vooral op onze route om het alom bekende Terracotta Leger te bezoeken! Een compleet leger met paarden, wapens en warriors uit alle rangen gemaakt uit aardewerk. Dit leger werd gebouwd in opdracht van de toenmalige keizer, om zo na zijn dood een leger bij zich te hebben wat hem kon beschermen. Erg mooi, en erg druk! Na het bezoek aan het leger hebben we de middag doorgebracht bij het Muslim Quarter. Straatjes vol met eettentjes die typische moslimgerechtjes/snacks op chineese wijze verkopen. We hebben ons daar helemaal scheel gegeten aan snackjes op stokjes. Naast het eten MET stokjes, eten chinezen namelijk ook alles OP stokjes. Zo hebben we veel kebab, broodjes met lamsvlees op en een selectie gemaakt uit de ruime keuze aan zoetigheden. Uiteindelijk zijn we rollend terug naar ons hostel gegaan!!

De volgende dag het dus tijd om de aangegeten kilo's er weer vanaf te trainen. Dit deden wij in de vorm van een fietstocht over de oude stadsmuren van Xi'an. Die avond vroeg naar bed gegaan omdat we de volgende avond wederom een lage treinrit voor de boeg hadden. We zouden pas om 21:21 vertrekken richting Chengdu en hadden dus nog een volle middag om door de mega grote shoppingmalls te lopen, want die hebben ze! Winkels, winkels en nog meer winkels. Flatgebouwen hoog waar je een levenlang voor nodig hebt om ze allemaal te bezoeken. Ergens ook wel logisch aangezien een doorsnee grote stad in China toch al gauw een slordige 15 miljoen inwoners heeft. Stel je maar eens voor dat alle winkels in heel nederland bij elkaar in 1 stad te vinden zijn.....

Om ervoor te waken dat het stuk net zo lang wordt als de vorige, zullen we de volgende keer meer vertellen over Chengdu. Vanwege een slechte internetverbinding, volgen de foto's later!

Liefs,

Ralph & Pauline

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elske:
    10 november 2015
    Heel leuk pol en ralph!!
    De chinese muur lijkt me ook echt prachtig! Ben benieuwd naar rest van de foto's! Veel reisplezier. Xx
  2. Anja:
    11 november 2015
    Weer een mooi reisverhaal pauline ralph , we zijn ook benieuwd naar de foto s die gaan volgen , en voor jullie nog veel reisplezier samen gr anja joop