Yangshuo - Guilin & Hong Kong

2 december 2015 - Hoi An, Vietnam

Ni Hao allemaal,

Alles goed met iedereen? Zullen we het maar weer gelijk oppakken waar we de vorige keer zijn geëindigd?

Na Zhangjiajie was Yangshuo onze volgende bestemming in China. Hier zouden we aankomen op Ralph's verjaardag. Ik (Pauline) had gemaild naar het hostel of ze een taart voor hem konden kopen. Helaas had diegene die de taart zou halen zich verslapen waardoor het hele feestje/verrassing niet doorging :-( Aangezien het verder de gehele dag regende hebben we zijn verjaardag gevierd met enkele biertjes in het hostel en restaurant.

Yangshuo staat o.a. bekend om het karstgebergte langs de Li-rivier. Normaal gesproken kan je er door dit gebied bamboo-raften. Helaas was dit wegens het slechte weer (regen, regen en nog eens regen) niet mogelijk. Om onze tijd te doden hebben we daarom een bezoek gebracht aan de Silver Cave. Jammer genoeg maken Chinezen overal een kermis van en worden de grotten verlicht met honderden gekleurde lampjes waardoor het meer weg had van de droomvlucht in de Efteling.
Na 2 dagen klaarde het weer gelukkig op en hebben we de volgende dag samen met andere gasten van het hostel rondgefietst door het karstgebergte.

De dag erna zijn we naar Xing Ping gegaan. Veel toeristen brengen een bezoek aan Xing Ping, omdat hier de afbeelding van 20 yuan is gemaakt. Ook wij konden dit natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Naast een bezoek aan het view point hebben we ook een te toeristisch boottochtje gedaan door het karstgebergte. Als laatste hebben ook nog eventjes een berg beklommen voor een mooie panorama over de rivier en het gebergte. Al met al een geslaagde dag!

Aangezien we een aantal dagen over hadden zijn we de volgende dag naar Guilin gegaan. Hier zouden we nog 2 nachten verblijven voordat we naar Hong Kong gaan. Ook hier hadden we weer pech met het weer! De 1e 2 dagen hebben we vooral gerelaxt in het hostel en wat rondgeslenterd door de stad. Gelukkig waren de weersvoorspelling voor de de laatste dag goed, waardoor we besloten om met 7 anderen van het hostel naar de Longjie rijstterrassen te gaan. Met een gemixt gezelschap hebben we een hele leuk dag gehad. Helaas was het mistig, waardoor we bovenop de berg niet konden genieten van het prachtige uitzicht, maar het gezelschap maakte meer dan goed en het was een mooie afsluiter voordat we naar Hong Kong gingen.

De volgende dag zijn we per bullet trein (300 km p/u) naar Hong Kong gegaan. Eenmaal de grens over bij het verwesterde Hong Kong proefden we gelijk het verschil met het communistisch gerichte China.(Hongkong was tot 1997 in handen van groot-brittanie)Na 3 weken China weten we het zeker. Chinezen zijn echt ranzig. De Chinezen doen precies waar ze zin in hebben. Ze rijden door rood, scheuren met hun elektrische scooter zonder licht over de stoep, dringen voor en duwen je opzij als zij dat nodig vinden. Daarnaast zijn ze ook nog eens vies, ze roggelen, spugen en boeren niet alleen, ze doen hun behoefte het liefst met de deur open (als er al een deur is, want de meeste openbare toiletten hebben geen deur). Kleine kinderen hebben geen luiers aan maar broekjes waarin het middelste deel eruit is geknipt zodat ze hun behoefte op straat kunnen doen, of indien gewenst boven een container gehouden kunnen worden (sorry, hier geen foto's van). In Hong Kong krijg je een boete voor roggelen, zijn de mensen vriendelijker, spreken ze engels (whoehoe!!), zijn er veel westerse toiletten met een deur en houden ze zich netjes aan de verkeersregels! Een hele verademing voor ons dus!

Nadat we ons hadden geïnstalleerd in het hostel zijn we Hong Kong by night gaan verkennen. Na een tegenvallende maaltijd hebben we Symphony by lightshow bijgewoond. Voor diegene die nog nooit in Hong Kong zijn geweest, de skyline van Hong Kong wordt middels een lasershow mooi belicht.

De volgende dag zijn we met de ferry naar Hong Kong Island gegaan, waarna we daarna naar 'the peak' zijn gegaan. Bij de peak heb je (wederom) een prachtig uitzicht over de skyline van Hong Kong. Aangezien onze GoPro het heeft begeven in China zijn we 's middags naar een winkel gegaan om te kijken of zij hem konden repareren. Hier zijn we de hele middag zoet mee geweest en helaas was de uitkomst ook niet positief! Aangezien we de hele dag aan het racen waren van het een naar het ander besloten we om 's avonds een biertje te drinken bij de Ozone bar. Dit is de hoogst gelegen bar ter wereld. Deze bar is gevestigd op de 118e etage van the Ritz-Carlton hotel. Aangezien je hier een prachtig uitzicht hebt over de stad, zijn de drankjes ook vrij prijzig. Het goedkoopste was een biertje van 11,50. Zoals je wellicht zal begrijpen zijn we hier niet tot in de late uurtjes gebleven ;-)

Tijdens onze reis door China is Ralph via Couchsurfing door Stephen uit Hong Kong benadert. Stephen (zijn westerse naam) organiseert sinds kort prive tours in Hong Kong. In plaats van de bewandelde paden wil Stephen juist een andere kant van Hong Kong laten zien. Aangezien hij nieuw is in de 'tour-wereldje' investeert hij af en toe wat vrije tijd en biedt hij een gratis tour aan op couchsurfing. In ruil daarvoor vraagt hij feedback, zodat hij zijn tour kan verbeteren. Uiteraard moeten we ook een review schrijven op tripadvisor. We blijven natuurlijk Hollanders, dus deze kans grepen we met beide handen aan. Nadat we hadden aangegeven waar onze interesses liggen, heeft hij besloten dat we het beste een tour konden doen op Lantau. Zo gezegd, zo gedaan. Eenmaal aangekomen op Lantau zie je al gelijk een verschil met Hong Kong. Zo is Lantau omringd door water en ligt het in een groene omgeving. Iets waar je totaal niet aan denkt als je aan Hong Kong denkt. Op dit voornamelijk groene eiland hebben we 'Tai O' bezocht, een oud traditioneel vissersdorpje met zelf geïmproviseerde huisjes gebouwd op palen. een dorpje in/op het water.

Op onze laatste volle dag in Hong Kong hebben we een nieuwe GoPro gekocht. We hebben nl. nog zoveel moois voor de boeg en de winkel waar we de GoPro hadden gekocht gaf aan dat hij deze zou vergoeden (Top service van Foto Creteer!). Aangezien je met een GoPro supergave foto's kan maken, besloten we om deze dag 2x naar de peak te gaan: 1x overdag, 1x 's avonds! Zo hebben we toch nog onze foto's. Daarna hebben we ons avontuur in China / Hong Kong afgesloten met een heerlijk koud biertje.

Next stop Hanoi (vietnam).......

Liefs,
Ralph & Pauline

1. Majo Slosser:
    2 december 2015
    Lieverds was weer een mooi verhaal, heel veel plezier nog